Geschiedenis Zangvereniging Cantando

De vereniging is opgericht op 1 februari 1997 met als doel een eigentijds en zeer gevarieerd repertoire op te bouwen, en dat met veel plezier te zingen.

De toenmalige dirigent van de Harmonievereniging Barendrecht – Bas Deckers – wilde het koor wel leiden mits er voldoende leden waren.

Na een intensieve campagne met veel reclame via radio FM Barendrecht, in de Schakel en andere streekbladen hadden wij een goed aantal enthousiaste leden en gingen van start met Bas Deckers als dirigent, bijgestaan door Vera Giel op de piano.

Na enkele jaren, waarin het koor verder uitgroeide, gaf Bas te kennen dat hij een orkest er bij kreeg en derhalve bij ons als dirigent wilde stoppen. Het dirigeerstokje kwam in handen van Edwin Prooij, die ook koorlid was.

Jaren later gaf hij het stokje over aan Fenneke Groeneveld, maar bleef bij het koor zingen. Fenneke gaf op haar beurt het stokje over aan onze huidige dirigent Eric van Dalum.

Sinds de oprichting heeft ons koor diverse optredens verzorgd:

Op de Scheveningse Pier, in de Rozentuin van ’s Gravenpolder, in het Erasmus MC, in samenwerking met andere koren in Rozenburg en Lekkerkerk, bij de dodenherdenking in onze Dorpskerk en niet te vergeten het grote spektakel ‘Kapoen’ in 2009.

Bekend werd Cantando ook van de sfeervolle Kerst uitvoeringen op het Doormanplein met voorafgaand een lichtjes optocht voor de kinderen onder begeleiding  van een Kerstman en van leden van de Harmonie en Cantando.

Ook hebben wij de laatste jaren meerdere keren meegedaan aan korenfestivals zoals georganiseerd in Middelburg 2017 en 2019 IJsselstein 2018 en 2020 en in Hoogvliet Rotterdam. Hele gezellige dagen, met de bus heen, genieten van andere koren en zelf natuurlijk meerdere keren optreden voor bekend en onbekend publiek. Terug met de bus en samen een hapje eten onderweg.

Ieder jaar geven wij als Zangvereniging of een kerstconcert of een najaarsconcert.

In ons bijna 25 jarig bestaan is Cantando uitgegroeid  tot een koor van momenteel 52 leden (2020)